BEST 10+ Tempat Menarik di Genting Highlands

Genting Highlands memiliki daya tarik magis yang mampu mengubah cuaca secara cepat, menciptakan perbezaan suhu yang drastis dengan Lembah Klang yang hanya berjarak 1 jam pemanduan.

Kabus tebal dan wap yang timbul setiap kali kita bernafas melambangkan kedinginan cuaca di “Las Vegas” Malaysia ini.

Dengan suhu sejuk antara 14 hingga 16 darjah Celsius, Genting Highlands memberikan pengalaman seperti bercuti di Eropah tanpa perlu merancang perjalanan jauh.

Keunikan dan keindahan pemandangan di sini menjadikannya destinasi pilihan, terutamanya kerana keletakan yang strategik dan kemudahan tarikan hebat yang tersedia.

11 Tempat Menarik di Genting Highlands

Kami telah merangkumi semua tempat menarik di Genting Highlands untuk anda kunjungi.

Destinasi ini dipenuhi dengan pelbagai tarikan unik dan menarik yang pasti memberikan pengalaman yang tak terlupakan.

Jangan lepaskan peluang untuk meneroka keindahan tanah tinggi ini.


1. Skyworlds

Genting Skyworlds, taman tema yang dinantikan, telah mula beroperasi sejak awal Februari, menawarkan pengalaman unik dengan 9 bahagian dunia fantasi bertemakan filem-filem ternama.

Dengan rides, makanan lazat, persembahan, dan kedai cenderahati, ia menjadi destinasi riadah yang cantik dan mengasyikkan.

Alamat: Genting Highlands Resort, 69000 Genting Highlands, Pahang

Waktu Operasi: 11am-6pm (setiap hari)


2. Skytropolis

Genting Highlands terkenal dengan taman tema dan pusat hiburan, dan Skytropolis, taman tema indoor seluas 400,000 kaki persegi di First World Plaza yang bersambung dengan Sky Avenue, menawarkan lebih 20 rides dan aktiviti untuk dinikmati bersama keluarga, termasuk Ferris wheel, marry-go-round, tea cup, roller coaster, dan banyak lagi, dengan setiap bahagian menyediakan rides yang sesuai untuk pelbagai tahap umur pengunjung.

Alamat: Level 1, First World Plaza Resorts World, 69000 Genting Highlands, Pahang

Waktu Operasi: 2pm-9pm (setiap hari)

Harga tiket: Bermula dari RM62


3. Zombie Outbreak

Bayangkan diri anda terlibat dalam situasi seram ala filem zombie di Zombie Outbreak Genting Highlands.

Dalam permainan konsep escape room ini, keintensifan ditingkatkan dengan kewujudan “zombie” sejati yang berlakon.

Nikmati pengalaman seram ini secara individu atau dalam kumpulan, cuba menghentikan wabak zombie tanpa menjadi mangsa, dalam suasana gelap yang penuh dengan ketegangan.

Mari, rasai ketegangan ini bersama-sama!

Alamat: Lot SA – T2C – B16, Genting Highlands, 69000 Genting Highlands, Pahang

Waktu Operasi: 10am-10pm (setiap hari)

Harga Tiket: Dewasa RM30 | Kanak-kanak RM20


4. Awana Bio Park

Awana Bio Park terletak dalam kawasan perhutanan menuju Resorts World Genting dengan ketinggian 914 hingga 1828 meter dari aras laut, mempunyai 3 Aras hutan unik: Fashion Forest, Sky Forest, dan Chocolate Forest.

Bio Park ini dijaga cermat dan membolehkan aktiviti jungle trekking selain menikmati keindahan alam.

Merangkumi pelbagai spesies tumbuhan dan haiwan, Bio Park menjadi habitat utama dengan penjagaan khusus terhadap tumbuhan seperti pokok pitcher yang dijaga dengan teliti.

Terdapat juga pokok Mahogany yang tinggi dan merupakan salah satu pokok tertua di sini, dipanggil Optimus.

Dengan kehadiran haiwan-haiwan seperti siamang, burung exotic, dan lain-lain, Bio Park menyumbang kepada kelestarian ekosistem semulajadi.

Terokai keindahan kawasan perhutanan di Awana Bio Park semasa berada di Genting Highlands!

Alamat: 69000 Genting Highlands, Pahang

Harga tiket: Conservation Trail RM75 | Herb Forest RM95 | Biodiversity Trail RM135


5. Snow World

Setelah lelah menghindari panas kota dan mengalami kehangatan di puncak Genting, mari kita nikmati kesejukan luar biasa di Snow World! Bersiap dengan baju tebal, suhu -6 darjah Celsius menanti, membuat mulut terketar dalam taman tema ini.

Terdapat gelongsor, snowball, lampu lip-lap seperti kilauan bintang, animasi cahaya LED yang mengubah suasana Snow World dari siang hingga malam, dan banyak lagi.

Seperti dunia fantasi, tunggu apa lagi?

Alamat: Level T2A, First World Plaza, 69000 Genting Highland Resort

Bayaran Masuk: Dewasa (12 – 59 Tahun) RM40 | Kanak-kanak (3 – 11 Tahun) RM30 | Warga Emas (60 Tahun & Keatas) RM30


6. Strawberry Leisure Farm

Sesiapa yang tidak suka dengan buah yang comel berwarna merah ini? Rasanya yang masam-masam manis sungguh sedap apabila dicicah dengan cairan coklat.

Nikmati pengalaman memetik strawberry bersama keluarga di Strawberry Leisure Farm, di mana buah-buahan ranum ini berasal dari benih yang diimport dari California.

Pilihan ada pada anda, samada membeli dalam pembungkusan yang disediakan atau memetik sendiri.

Namun begitu, setibanya di sini, tentu anda tidak mahu melepaskan peluang untuk menikmati pengalaman memetik buah ini sendiri.

Selain daripada strawberry, Strawberry Leisure Farm juga menawarkan pelbagai tanaman lain seperti cendawan, sayur-sayuran, herba, dan bunga-bunga yang tumbuh subur dengan warna-warni yang memukau.

Untuk penggemar Instagram, selain daripada mengunjungi taman bunga, jangan lepaskan peluang untuk menerokai bahagian Lavender Garden yang meliputi 6 ekar, menawarkan latar belakang yang seindah seperti di luar negara.

Alamat:  No.6, Lot 3707, Jalan Jati 2, Bandar Gohtong Jaya, 69000 Genting Highlands

Waktu Operasi: Setiap Hari (9.00am – 5.30pm)

Bayaran Masuk: Dewasa RM8 | Kanak-kanak RM5


7. Sky VR

Sky VR di Genting menawarkan pengalaman baharu menggunakan teknologi Virtual Reality terkini.

Dengan headset VR, Anda akan terhanyut ke dunia 3D, merasai penerjunan bebas, menjelajah dasar laut, serta beraksi dalam pertempuran robot melalui permainan RoboCoaster.

Sky VR juga akan memperkenalkan tarikan baru seperti Xd Theater, pawagam VR terbesar di Malaysia, dan VirtuGlobe, di mana anda dapat menjalani misi dalam dunia VR di dalam sebuah globe besar.

Alamat: Level 2 , Skytropolis Indoor Theme Park


8. Genting Skyway

Genting Skyway, salah satu daripada dua sistem kereta kabel menghubungkan tanah rendah dan puncak Genting Highlands, memulakan perjalanan dari Gohtong Jaya, berhenti di tengah jalan untuk melawat Chin Swee Temple.

Nikmati udara segar dan pemandangan indah Genting selama 15 hingga 20 minit, tergantung kepada cuaca.

Bersedia untuk suhu sejuk di puncak Genting setibanya! Pengunjung yang membawa kereta dari KL ke Gohtong Jaya tidak perlu risau tentang tempat letak kereta, kerana terdapat bangunan 10 tingkat yang disediakan khas sebagai tempat meletak kereta.

Alamat: Gohtong Joya | Genting Highlands Resort, Genting Highlands 69000

Waktu Operasi: Setiap Hari (7.00am – 12.00am)

Bayaran Masuk: RM8


9. Awana Skyway

Menaiki kereta kebal Awana Skyway, seperti yang dilakukan dari Genting Skyway, memperlihatkan keindahan memukau sekitar Genting.

Dari puncak, terlihat pemandangan resort dan tarikan menarik seperti Twentieth Century Fox World Malaysia yang bakal dibuka tidak lama lagi.

Dengan kelajuan 6 meter/saat, kereta kabel ini mampu membawa 3,000 penumpang dalam satu jam.

Dengan 99 gondola standard dan 10 gondola berlantai kaca, anda boleh memilih pengalaman pemandangan yang lebih meluas dengan memilih gondola kaca dengan bayaran tambahan.

Selain itu, nikmati udara segar melalui tingkap khas pada gondola sepanjang perjalanan, memberikan aura kesegaran Genting sebelum sampai ke puncak.

Alamat: Level 2, Awana SkyWay building, Genting Highlands

Waktu Operasi: Setiap Hari (7.00am – 12.00am)

Bayaran Masuk: Standard Gondola RM8 | Glass Floor Gondola RM50


10. Happy Bee Farm

Jejaklah asal-usul dan proses penghasilan madu dari satu peringkat ke peringkat di Happy Bee Farm, di mana anda tidak hanya memahami khasiat kesihatan madu, tetapi juga belajar cara penggunaannya dalam resepi masakan dan pelbagai maklumat menarik berkaitan makanan sunnah.

Selain dari ladang lebah, Happy Bee Farm menawarkan tarikan Insect World, di mana anda dapat menyaksikan pelbagai spesimen kumbang dengan saiz dan warna yang pelbagai, memberikan pengalaman ilmiah yang unik. Jom, terokailah dunia berikutnya!

Alamat: 6452, Genting View Resorts, KM 11-3, Genting Highlands

Waktu Operasi: Setiap Hari (9.00am – 9.00pm)

Bayaran Masuk: Dewasa RM16 | Kanak-kanak/ Warga Emas RM12


11. Butterfly Wonderland

Butterfly Wonderland adalah tempat penuh kemanisan dengan pemandangan indah rama-rama beraneka warna, membiarkan anda berjalan-jalan menikmati udara segar Genting dengan pandangan yang dihiasi oleh terbangnya rama-rama.

Pengalaman ini membantu menghilangkan beban dari fikiran, sementara taman ini juga menampilkan pemandangan air terjun, kolam ikan koi, dan kolam dengan kura-kura yang berkeliaran, memberikan kegembiraan kepada anak-anak dalam suasana lanskap yang indah.

Alamat: 6452, Genting View Resorts, KM 11-3, Genting Highlands

Waktu Operasi: Setiap Hari (9.00am – 9.00pm)

Bayaran Masuk (MyKad): Dewasa RM16 | Kanak-kanak (3 – 12 Tahun) & Warga Emas RM12


Genting Highlands tidak hanya destinasi percutian mewah dan hiburan, tetapi juga menyuguhkan pengalaman unik di Fashion Forest, di samping memenuhi kehendak beli-belah dengan diskaun yang menggiurkan untuk barangan berjenama.

Tanah tinggi ini menjadi pilihan utama setiap kali tiba musim cuti, menawarkan lebih daripada sekadar hiburan dan kemewahan.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *